Daimler Buses klaar voor Nederlandse markt

Door Guus Puylaert


De Nederlandse markt loopt voorop wat betreft elektrificeren, zegt Wouter Maatman van Daimler Buses. Daar wil het moederbedrijf Mercedes-Benz graag onderdeel van uitmaken. Daarom brengt het bedrijf vanaf de tweede helft van 2020 een elektrische bus op de Nederlandse markt: de eCitaro.

Van de reguliere Citaro rijden wereldwijd al 55.555 exemplaren rond. Nu is het tijd voor Mercedes-Benz om de elektrische variant op de markt te brengen. Momenteel rijden de volledig elektrische batterijbussen al onder andere rond in Berlijn, Hamburg en Mannheim. Ook zijn er al bestellingen binnen vanuit Luxemburg, Noorwegen en Zweden.


Hoe concessiehouders en overheden in Nederland op deze elektrische bus reageren, is volgens Maatman nog niet bekend, maar naar aanleiding van een test in Nijkerk met de eCitaro voor concessiehouders laat het bedrijf weten positieve reacties te hebben ontvangen.


Specificaties

De elektrische 12-meterbus biedt plek aan maximaal 90 passagiers. Met de grootte van het batterijpakket kan worden gespeeld tot maximaal 12 batterijen, om meer of minder passagiers te vervoeren of om de range te vergroten. Dit kan resulteren in een actieradius tot maximaal 170 kilometer, zonder tussentijds bij te laden. Deze variabele is afhankelijk van de lokale omstandigheden.

40 procent minder energie

De onderscheidende factor is volgens Daimler Buses het intelligente klimaatsysteem. Ten opzichte van de dieselvariant verbruikt dit systeem veertig procent minder energie bij verwarming of verkoeling. Dit komt omdat gebruik wordt gemaakt van drie verkoelingscircuits. Ook de weerstand in de remmen draagt bij aan verminderd verlies van remenergie.

Service op maat

Belangrijker dan alleen een nieuwe bus aanbieden, vindt Daimler Buses om een heel servicepakket aan te bieden. Daarmee wil het bedrijf zich onderscheiden. Daimler Buses biedt consultatie op maat en blijft haar eigen voertuigen ook monitoren. Op die manier gaat ze strategische partnerships aan met haar klanten en kan realtime data gecommuniceerd worden. In de e-shop kunnen losse onderdelen besteld worden. Deze losse onderdelen worden met een 3D-printer geprint en vervolgens geassembleerd.

De eCitaro met pantograaf is in Nederland leverbaar vanaf het tweede deel van 2020. Ook is dan het gelede model verkrijgbaar: de eCitaro G. Deze 18-meterbus biedt plek aan 145 passagiers.