Biind | Oktober 2022

Inhoudsopgave, voorwoord

Duurzamer? Of minder?

De brandstofprijzen schoten het afgelopen jaar door het dak. Hetzelfde zien we momenteel met de energieprijzen. Maar de verwarming een graadje lager draaien is makkelijker dan meteen je benzineauto inruilen voor een elektrisch exemplaar.

Duurzame mobiliteit is in veel gevallen niet voor iedereen bereikbaar. Een auto is duur, een elektrische nog duurder. De prijs van een treinkaartje wordt ook steeds hoger, bovendien is de trein een steeds minder aantrekkelijk alternatief door overvolle treinstellen en uitval. Blijven fiets en benenwagen over. Hartstikke duurzaam, maar niet altijd even praktisch.

Bussen en vrachtwagens worden ook steeds duurzamer. Daar speelt echter de uitdaging van het overvolle elektriciteitsnet. En dat terwijl in bussenland 2025 met rode pen staat omcirkeld: dan moeten alle nieuwe bussen ‘zero emissie aan de uitlaat’ rijden.

Het moge duidelijk zijn. De oplossingen zijn er al, alleen de randvoorwaarden om die oplossingen voor iedereen toegankelijk te maken zijn (nog) niet goed. Of dat op korte termijn gaat lukken is de vraag.

We proberen uit alle macht te faciliteren dat we ons nog meer en nog vaker kunnen verplaatsen. Economische groei leidt tot meer mobiliteit. Maar hebben we ons wel eens afgevraagd of we dat wel moeten willen? Rijksbouwmeester Francesco Veenstra zei in een interview met Binnenlands Bestuur al dat ruimtelijke kwaliteit misschien wel belangrijker zou moeten zijn dan economische groei. Als je die gedachte doortrekt, zou je tot de conclusie kunnen komen dat al die mobiliteit op straat ook niet echt bijdraagt aan de ruimtelijke kwaliteit.

Wil natuurlijk niet zeggen dat we niet moeten verduurzamen. Daarover gaat dit magazine. Wil je dieper op het onderwerp ingaan? Meld je dan aan voor het Hub Congres, op 15 december in Rotterdam. Kijk voor meer informatie op www.hubcongres.nl

Veel leesplezier!

Manon van Ketwich

Hoofdredacteur Biind

manon@biind.nl

Duurzame mobiliteit: de oplossing hangt in de lucht

De behoefte aan mobiliteit neemt toe. De ruimte op ons wegennet is schaars en we hebben de ambitie om naar een duurzamere en gezondere leefomgeving te gaan. De oplossing hangt in de lucht, letterlijk. Drones vormen, misschien al op korte termijn, een alternatief voor vervoer over de weg.

Overstappen op mobiliteitshubs

Er wordt al lang gesproken over mobiliteitshubs als dé oplossing voor het bereikbaar houden van onze steden. Met praten alleen kom je echter nergens. Een aantal steden is aan het pionieren. Matthijs van Orsouw, mobiliteitsadviseur bij XTNT, ziet van dichtbij wat werkt en wat niet.

Focus op het platteland, niet op de stad

Bij het maken van beleid voor duurzame mobiliteit wordt veel te veel gekeken naar de grote steden. Om echt impact te maken zou er veel meer aandacht moeten zijn voor de tien miljoen Nederlanders die op het platteland of in middelgrote tot kleine steden wonen. “Momenteel hebben die mensen bijna geen andere optie dan de auto te pakken”, stelt Jacob de Vries van Trajan.

De tekening van Bruno Bruins

Onderzoek naar deelmobiliteit in Enschede

Trickle-Down Clean Mobility – de schone olievlek

Meer impact met duurzaam kruispunt en circulair fietspad

Forse uitbreiding laadinfrastructuur

Lezen, luisteren, kijken

‘Digitale gehandicaptenparkeerkaart maakt parkeerketen inclusiever’

Duurzame mobiliteit is een keuze

Biind Update