Doorstroming voor een

gezonde leefomgeving

Wie aan een gezonde leefomgeving denkt, ziet al gauw beelden van veel groen en water voor zich. Maar een goede doorstroming van het verkeer en verkeersveiligheid zijn minstens zo belangrijk. Met fietscomfortmetingen en de app Schwung leveren Vialis en Asset Insight, onderdeel van Vialis, een belangrijke bijdrage.

Tekst: Manon van Ketwich

Martijn van Beek

Remco van der Wielen

Nederland is fietsland bij uitstek. Zeker de afgelopen jaren is het fietspad alsmaar drukker geworden. De coronacrisis gaf een boost aan het wielrennen en ouderen fietsen meer dan ooit nu de elektrische fiets het makkelijker maakt om langere afstanden te rijden. De drukte, gecombineerd met verschillende snelheden op het fietspad, maakt het niet altijd veiliger. De overheid wil het fietsen echter wel blijven stimuleren. Het is beter voor je gezondheid en minder vervuilend.

Opgroeien in een gezonde wereld

Vialis en Asset Insight, allebei onderdeel van VolkerWessels, werken allebei aan het verbeteren van de veiligheid en doorstroming van het (fiets)verkeer. En dat draagt bij aan een gezondere leefomgeving, leggen Remco van der Wielen, Directeur Asset Insight en Martijn van Beek, Directeur business development uit. “We vinden het belangrijk om onze kinderen in een gezonde wereld te zien opgroeien”, aldus Van Beek, waarmee hij meteen de essentie benoemt.

“Daarvoor is een veilige en goede doorstroming heel belangrijk. Voor fietsers is het fijn om lekker door te kunnen rijden. Maar als je dan toch een keer bij het verkeerslicht staat, is het fijn als daar niet drie vrachtwagens naast je staan. Dus ja, we zorgen ook voor een duurzame en veilige doorstroming van vrachtverkeer en proberen door goed te plannen ervoor te zorgen dat vrachtauto’s niet te dicht bij scholen in de buurt komen en op een rustig moment laden en lossen zodat winkelend publiek er weinig last van heeft. In Almere hebben we leefbaarheidssensoren geplaatst die fijnstof, stikstof en geluid meten. Gezamenlijk kunnen we data nog beter analyseren wat een goede doorstroming verder verbetert.”

Asset Insight voert samen met Vialis onder meer fietscomfortmetingen uit in opdracht van provincies en gemeenten. “Het comfort van een fietspad is heel belangrijk voor de beleving”, legt Van der Wielen uit. “Mensen stappen nu eenmaal eerder op de fiets als ze op een comfortabele manier van A naar B kunnen komen. En laat je niet op het verkeerde been zetten door de term fietscomfort. Want de parameters die belangrijk zijn voor het comfort, zijn meestal ook van belang voor de veiligheid op een fietspad.”

Elke tien meter een foto

Bij een inspectie gaat een auto het fietspad op om de staat van het pad in kaart te brengen. Deze meetauto is uitgerust met diverse meetapparatuur om het comfort van het fietspad te bepalen en om schades (zoals scheuren en gaten) op fietspaden te registreren. Daarnaast wordt ook elke tien meter een foto gemaakt van de verharding en de directe omgeving, om de wegbeheerder zo volledig mogelijk inzicht te geven in de toestand van het fietspad. Op die manier worden niet alleen schades in het wegdek opgemerkt, maar ook of een fietspad heel dicht langs een drukke weg loopt. Allemaal zaken die invloed hebben op het comfort.

Met de duizenden kilometers aan fietspad in ons land is er altijd wel iets te doen, maar hoe is het over het algemeen gesteld met de fietspaden? “Als je de norm erbij pakt van het CROW is er heel veel werk aan de winkel”, geeft Van der Wielen aan. “We hebben in Nederland nu eenmaal heel veel regels en strenge normen. Wanneer je iets beter kijkt hebben we niet zo veel te klagen. De meeste meldingen zijn van boomwortels die gaten en scheuren in het wegdek maken, wat de kans op ongelukken doet toenemen.” De fietscomfortmetingen zijn erg relevant, zeker nu onlangs bekend werd dat zowel jongeren als ouderen vaker fietsongevallen krijgen. “We krijgen steeds vaker de vraag om dit soort metingen te doen. Maar de resultaten kunnen confronterend zijn. Er zijn meerdere provincies die zich willen profileren als dé fietsprovincie van Nederland. Daarvoor heb je fietspaden van hoge kwaliteit nodig. Dus we doen steeds meer metingen, maar helaas zien we niet dat er ook extra veel geld wordt uitgetrokken om die kwaliteit te verbeteren.”

Groene golf op de fiets

Een lekker vlak fietspad is fijn, nog fijner is het als je niet om de haverklap voor een rood verkeerslicht moet wachten. Daar brengt de app Schwung verandering in, althans, op een groeiend aantal plekken in Nederland. “Wanneer je de app op je telefoon installeert herkent een verkeerslicht jou als je op zo’n 150 meter afstand bent. Afhankelijk van de prioriteit die een wegbeheerder aan die installatie geeft krijg je sneller groen”, legt Van Beek uit. “Een hulpdienst heeft uiteraard altijd prioriteit.” Het systeem wordt ook gebruikt door fietskoeriers, die meer en meer in het straatbeeld opduiken. Voor hen is een groene golf extra fijn, zo zijn ze veiliger en sneller op hun bestemming. “Maar ook als jij elke week hetzelfde rondje op je racefiets rijdt kan het heel handig zijn”, weet Van Beek. “In de gemeenten waar Schwung werkt, wordt de app goed gebruikt. Bovendien breidt het aantal plekken zich nog steeds uit.”

Voor Schwung geldt dat hoe meer de app gebruikt wordt, hoe beter de dienstverlening wordt. Daar zal dan ook de focus op liggen voor de komende tijd. Er zullen steeds meer en steeds rijkere data opgehaald kunnen worden. Nu nog met een auto, maar wellicht dat in de toekomst ook fietsen worden uitgerust met meetapparatuur. Op die manier kunnen nog meer fietspaden aan een inspectie worden ontworpen.