4/23
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
01 Cover
02 Inhoudsopgave
03 De duurzaam bereikbare stad
04 Van parkeergarage naar multifunctionele hub
05 Maatstaf voor de 15-minutenstad
06 Advertentie From A to B
07 NOx en mobiliteit, oftewel hoe leren we ‘omdenken’?
08 Van 50 naar 30: integrale aanpak biedt kansen voor zowel ruimte als mobiliteit
09 Scherpe keuzes nodig om bereikbaarheid te waarborgen
10 Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
11 Advertentie Volvo
12 De beweegvriendelijke stad van de toekomst
13 Toenemende vraag laadpalen vraagt om heldere visie
14 Stationstuinen Barendrecht: groen, compact én goed bereikbaar door slim parkeren
15 Digitale tools voor bereikbare en leefbare stad
16 Energiehub als oplossing voor congestie
17 Overlast deelmobiliteit Scheveningen aangepakt met breed gedragen plan
18 Advertentie EvoBus
19 Biind in 2023
20 Biind update
21 Partners van Biind
22 Biind video
23 Colofon

Van parkeergarage naar multifunctionele hub

Tekst: Manon van Ketwich


In de ambitie om de fysieke leefomgeving steeds autoluwer te maken, verandert ook de rol van de parkeergarage. Van een gebouw waarin zo efficiënt mogelijk zo veel mogelijk auto’s worden geparkeerd naar een mobiliteitshub met meerdere functies.

In de twintig jaar dat Continental Car Parks bestaat is de vraag van opdrachtgevers verschoven, weet Noortje de Boer. Ze werkt als commercieel projectmanager bij het bedrijf uit Twello. “Continental Car Parks realiseert bovengrondse parkeergarages, tot nu toe vooral voor opdrachtgevers als onderwijs- en zorginstellingen. De laatste paar jaar merken we er steeds meer vraag is naar mobiliteitshubs.” Daarmee veranderen ook de opdrachtgevers. Steeds vaker krijgt De Boer te maken met gemeenten of met projectontwikkelaars die de expertise van Continental Car Parks inzetten bij een onderdeel van de gebiedsontwikkeling. Continental Car Parks fungeert dan als nevenaannemer en adviseur.

Breder mobiliteitsvraagstuk

“We merken dat men op zoek is naar andere oplossingen. Ondergronds bouwen blijkt niet zo duurzaam als gedacht. Bovendien is het duurder en in de toekomst lastiger te transformeren. Dus wordt gekeken naar bovengrondse parkeergarages, mét extra functies. Dat levert stedenbouwkundig heel andere opgaven op. Bij parkeergarages is de focus echt gericht op de auto en hoe je er zo veel mogelijk efficiënt kunt parkeren. Bij hubs heb je te maken met een breder mobiliteitsvraagstuk. Het aantal auto’s zal iets afnemen, het aantal bewegingen echter niet.”

Het bouwen van een mobiliteitshub vraagt om andere bouwkundige oplossingen dan een parkeergarage, weet De Boer. “Het betekent onder meer dat de hoogte van de begane grond omhoog gaat om ruimte te maken voor andere functies, zoals winkels. Bovendien kiezen we ervoor om flexibel te bouwen, zodat we kunnen inspelen op veranderende wensen en eisen in de toekomst. Dat doen we door te werken met een modulair bouwsysteem, dat demontabel en herbruikbaar is. Zowel in de hoogte als in de breedte kunnen we daardoor parkeergarages aanpassen, hoewel dat wel altijd afhankelijk is van de locatie.”

Groene daken en sportvelden

Hoewel elke locatie en elke opdrachtgever specifieke wensen heeft, werkt Continental Car Parks met een modulaire bouwsysteem.

“Elke architect kan vervolgens esthetische waarde toevoegen. Te denken valt aan een groen dak, een sportveld op het dak, zonnepanelen, er zijn heel veel functies mogelijk”, weet De Boer. Uiteraard hangt dat af van wie de garage gaan gebruiken. “Daar kijken we met de ontwikkelaar naar. In het geval van woningbouw proberen we al in een vroeg stadium mee te denken over bijvoorbeeld de ontsluiting en de routing, maar ook over ruimtereservering voor deelmobiliteit en energieconcepten.”

Zo’n flexibele mobiliteitshub kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbare stad, denkt De Boer. “Zoals gezegd zal het aantal vervoersbewegingen niet afnemen. En bij die reis gaat het niet zozeer om de auto, maar wel om snel en comfortabel van A naar B komen. Als je het aantal auto’s in de stad wil verminderen, zul je het vervoer anders moeten organiseren.

Rol van de overheid

Inmiddels heeft Continental Car Parks op een aantal plekken in Nederland mobiliteitshubs gerealiseerd. “We zitten in een overgangsfase, waarin we gaan zien wat wel werkt en wat niet. Ik denk ook niet dat je overal maar hubs neer moet zetten, maar dat je goed moet kijken welke plekken belangrijk zijn. Bovendien is het wat mij betreft deels een taak van de overheid om een rol te spelen in de mobiliteitstransitie. We merken dat het nu nog makkelijker gaat in de Randstad om mensen andere manieren van vervoer te laten kiezen, maar ook in andere provincies worden nu stappen gezet.”

Dan nog die naam. Want de term mobiliteitshub is breed inzetbaar, van kleine parkeerplek voor deelmobiliteit tot grote locaties met een OV-knooppunt. “We willen eigenlijk nog een andere naam”, zegt De Boer dan ook. “Bij wijze van spreken heet een laadstation ook al een hub. Het gaat ons erom dat de naam juist wordt geïnterpreteerd. Voor ons betekent het dat we een naam willen voor een parkeergarage met verschillende functies. ’-.”

Mobiliteitshub Elements Haarlem

Op het voormalige Fluorterrein in Haarlem heeft Continental Car Parks met Dura Vermeer een mobiliteitshub gerealiseerd. Het gebouw is ontwikkeld volgens een vernieuwend mobiliteitsconcept Smart Dock en bestaat uit een bovengrondse modulaire parkeergarage met een commerciële plint.

Nieuw mobiliteitsconcept

De ontwikkellocatie in oostelijk Haarlem, die onderdeel is van een grotere binnenstedelijke ontwikkeling in Schalkwijk Midden, wordt de komende jaren getransformeerd naar een levendig en groen woon-werkgebied genaamd Elements. De naam van de gehele ontwikkellocatie Schalkwijk Midden, waar Elements onderdeel van is, luidt Stad tussen de bomen. Het plan van Dura Vermeer bestaat uit commerciële ruimten en woningen waarbij parkeren wordt opgelost middels het nieuwe mobiliteitsconcept de Smart Dock. In de nieuwe bovengrondse parkeergarage met commerciële plint staan mobiliteit en ontmoeten centraal. Zo worden er (elektrische) auto’s en fietsen beschikbaar gesteld voor deelgebruik.

Mobiliteitshub

Steeds meer mensen delen een auto, reizen met het openbaar vervoer en zijn bewuster van hun footprint. In de mobiliteitshub wordt, naast parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers, een Smart Dock ingericht. Bewoners kunnen gebruik maken van deelauto’s en -fietsen. Daarnaast komt er een werkcafé voor de buurt en een servicepunt voor het ophalen en wegbrengen van pakketten.

Ontwerp

Door veel groen toe te passen in het ontwerp in combinatie met houten lamellen krijgt de parkeervoorziening een natuurlijke uitstraling die past in de duurzame leefomgeving van dit terrein. Het projectmanagement wordt gevoerd door 31 West concept & projectontwikkeling.