2/23
Powered by Foleon

Create the content your audience craves.

Find out more
  • Pages
01 Cover
02 Inhoudsopgave
03 De duurzaam bereikbare stad
04 Van parkeergarage naar multifunctionele hub
05 Maatstaf voor de 15-minutenstad
06 Advertentie From A to B
07 NOx en mobiliteit, oftewel hoe leren we ‘omdenken’?
08 Van 50 naar 30: integrale aanpak biedt kansen voor zowel ruimte als mobiliteit
09 Scherpe keuzes nodig om bereikbaarheid te waarborgen
10 Objectief oordeel over toegankelijkheid met Quick Scan
11 Advertentie Volvo
12 De beweegvriendelijke stad van de toekomst
13 Toenemende vraag laadpalen vraagt om heldere visie
14 Stationstuinen Barendrecht: groen, compact én goed bereikbaar door slim parkeren
15 Digitale tools voor bereikbare en leefbare stad
16 Energiehub als oplossing voor congestie
17 Overlast deelmobiliteit Scheveningen aangepakt met breed gedragen plan
18 Advertentie EvoBus
19 Biind in 2023
20 Biind update
21 Partners van Biind
22 Biind video
23 Colofon

Biind | juni 2023


Voorwoord

Wat is bereikbaarheid?

Het gaat de laatste tijd veel over bereikbaarheid. Die staat onder druk, zo weten we, met name doordat steeds meer mensen in de stad gaan wonen. Maar, wat is dat eigenlijk, bereikbaarheid? Er zitten veel kanten aan dit begrip als je er even over nadenkt.

Wat voor de een goed bereikbaar is, kan voor de ander heel anders voelen. Voor een gezonde dertiger zou het geen probleem moeten zijn om van een buitenwijk 20 minuten naar de binnenstad te fietsen. Voor een tachtiger die slecht ter been is, is dat heel anders. Diezelfde gezonde dertiger vindt het prima om de trein te pakken naar Rotterdam en vanaf daar met een deelfiets naar North Sea Jazz te gaan. Terwijl een leeftijdsgenoot die op het platteland woont liever de auto pakt omdat-ie anders vier uur onderweg is.

Zo zie je maar dat bereikbaarheid een arbitrair begrip is. Dé oplossing voor een bereikbare stad bestaat dan ook niet. Dat blijkt ook uit de variatie aan artikelen in dit magazine. Als je je bezighoudt met bereikbaarheid, dan betekent het dat je nadenkt over vervoersarmoede, (betaalbaarheid van) deelmobiliteit, het voorzieningenniveau en de wensen van bewoners en bezoekers.

We moeten ervoor waken dat bereikbaarheid geen luxe wordt. Want dan wordt het voor veel mensen nog moeilijker om deel te blijven nemen in de maatschappij. Aan jullie als professionals om ook daar een oplossing voor de vinden.

Veel leesplezier!

Manon van Ketwich

Hoofdredacteur Biind

Uitgelicht: NOx en mobiliteit, oftewel hoe leren we ‘omdenken’?

Lees het artikel

P.S. Ben of ken jij een integrale werker? Werk jij aan integrale projecten die de moeite waard zijn? Laat het ons weten! Stuur een mailtje naar manonvanketwich@acquire.nl