Tillo Smets
MAN Truck & Bus: Europese elektrificatie op gang
Met de grote hoeveelheid tenders die eraan komt, verwacht Tillo Smets, Sales Manager Public Transport van MAN Truck & Bus, in 2023 de eerste ZE-bussen in Nederland aan de man te brengen. De transitie is in steeds meer landen ingezet. “In heel Europa verkoopt MAN een steeds hoger percentage elektrische bussen.”
Tekst: Guus Puylaert
Met de Lion’s City E kwam MAN in 2020 met een nieuwe elektrische stadsbus op de markt. Een concept dat al sinds 2015 werd doorontwikkeld en beproefd, aldus Smets. “Zo’n traject duurt erg lang inderdaad, maar daardoor zijn risico’s wel zoveel mogelijk afgedekt. Als een bus bij ons de deur uitrijdt, weet de klant dat hij erop kan vertrouwen.” De 12-meter stadsbus van MAN won dan ook de Bus of the Year 2023-verkiezing.
Nederlandse variant
Speciaal voor de Nederlandse markt werd ook een Low Entry-variant ontwikkeld. Smets: “In Nederland is zo’n 70 procent Low Entry, met veel zitplaatsen achterin die vooruitrijdend gebouwd zijn. Dat creëert relatief veel zitplaatsen gecombineerd met voldoende staplaatsen voor in de spits.” Maar omdat in de coronaperiode Nederlandse tenders werden uitgesteld, rijdt er nog geen elektrische MAN op de Nederlandse wegen.
Daar moet in 2023 verandering in komen, nu meerdere (nood)concessies aflopen en opnieuw aanbesteed worden. Van de 5000 ov-bussen in Nederland rijdt momenteel 25 procent zero emissie en dus is er nog een wereld te winnen. Smets ziet de grote concurrentie van fabrikanten die in Nederland actief zijn, niet als bedreiging, maar gelooft heilig in zijn eigen product. “De variatie houdt je scherp. Dat maakt het een leuke, dynamische markt.”
Kwaliteit en onderhoud
“MAN heeft meerwaarde, omdat we een verregaande samenwerking met de klant aangaan. Dat zeggen natuurlijk meer partijen, maar wij maken het waar en geven bijvoorbeeld onderhoudscontracten tot 15 jaar af of zelfs meer af. De ZE-bussen zijn van dezelfde kwaliteit als onze diesel- en CNG-bussen, die al veel in Nederland rijden, dus iedereen weet wat hij in huis haalt.”
Dat biedt bovendien een extra voordeel, omdat langere concessieperiodes ervoor zorgen dat de Totalcost of Ownership (TCO) lager uitvalt. “De aanschafkosten zijn relatief hoog, maar onze bussen kunnen makkelijk 15 jaar mee zonder al te veel onderdelen te vervangen. Door de elektrificatie worden concessies in Nederland steeds langer. Hoe ouder bussen mogen worden, hoe meer zich dat bij onze bussen dus vertaalt in lagere TCO-kosten.”
Bovendien heeft de Lion’s City E inmiddels al ervaring opgebouwd in onder meer Scandinavische landen en Duitsland. Steeds meer Europese landen richten zich op elektrisch vervoer, tot grote tevredenheid van Smets. “MAN produceert inmiddels voor heel Europa. We verwachten dat we in 2025 50 procent onze productie elektrisch is.”
Wat is je doelstelling?
Smets plaatst wel een kritische kanttekening over het Nederlandse beleid. “Vanwege het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus moeten bussen zero emissie aan de uitlaat rijden in de streefjaren 2025 en 2030. Maar dat gaat wel ten koste van het ov-aanbod. Inmiddels rijden in Nederland nog maar 5000 bussen. Nog niet zo lang geleden waren dat er 6000. Natuurlijk, bedrijven zijn ook efficiënter gaan werken. Maar als budgetten onder druk staan en je moet investeren in duurdere ZE-bussen, vraag ik me wel af wat eigenlijk de doelstelling is.”
Hij vergelijkt het met Polen, waar het besef om de luchtkwaliteit te verbeteren steeds meer doordringt. “Als het doel is om de luchtkwaliteit te verbeteren, maak je grotere stappen door Euro I-bussen, die daar ook nog veel rijden, te upgraden naar Euro VI, dan door Euro VI te upgraden naar elektrisch. Ook in Scandinavische landen is het minder zwart-wit ingericht dan in Nederland.”
Daarom hoopt hij dat de Nederlandse politiek in de toekomst anders naar problemen gaat kijken. “Een transitie moet gewoon niet ten koste gaan van je aanbod. De basis moet wel in orde blijven. Ik verwacht dat we na 2030 wel weer een nieuwe slag gaan maken. De wereld verandert snel, dan moet je ook snel kunnen meeveranderen. Ik zie geen toekomst voor vraagafhankelijk vervoer, dat je op afroep moet bestellen. Ik vind dat overal een ov-aanbod moet zijn, dat is vrij principieel.”
Tillo Smets, MAN Truck & Bus: ‘We verwachten dat we in 2025 50 procent onze productie elektrisch is’