CaetanoBus: veel vertrouwen in waterstofbussen
Ruim een jaar geleden betrad het Portugese busbedrijf CaetanoBus, onder het merk Toyota Caetano, de Nederlandse markt met een batterij-elektrische en een waterstofbus. Ondanks dat energieprijzen momenteel door het dak gaan, gelooft manager Frank Versteege nog altijd heilig in de doorbraak van de waterstofbus.
Tekst: Guus Puylaert
“De komende tijd komen er veel nieuwe concessies aan. In uitvragen kijken vervoerders naar de lange termijn. Het lastige is alleen dat de energiemarkt erg diffuus is, vanwege de oorlog in Oekraïne. Niemand weet wanneer de oorlog en energiecrisis voorbij zijn, maar iedereen weet dat de prijzen op den duur dalen. Tot die tijd lopen we alleen het gevaar dat concessieverleners en vervoerders besluiten nog een aantal jaar op diesel door te rijden.”
“Verschillende opdrachtgevers zoeken al naar noodgrepen en het gevaar is dat de ZE-transitie daardoor stilvalt. Terwijl waterstof een oplossingsrichting biedt, omdat het het energienetwerk niet extra belast. Totdat de waterstof prijzen dalen, moet iemand alleen het financiële risico dragen. Volgens mij ligt daar een rol voor de Rijksoverheid en concessieverleners.”
Frank Versteege, manager Toyota Caetano: ‘Door mondiale ontwikkelingen lopen we het gevaar dat de ZE-transitie stilvalt. Waterstofbussen bieden een oplossingsrichting’
Opschaling groene waterstof
“De kostprijs van groene waterstof ligt nog relatief hoog, maar bij opschaling van de productie daalt die kostprijs vanzelf. Momenteel worden in Terneuzen en op de Rotterdamse Maasvlakte elektrolysers gebouwd, die bij voorkeur met wind- en zonne-energie water splitsen in zuurstof en waterstof. Die moeten in 2025 a 2026 operationeel zijn. Met onze partner Lhyfe bouwen we ook een 200 mW-elektrolyser in Delfzijl. Met kleine aanpassingen aan het aardgasleidingnetwerk, kan waterstof op die manier goedkoop getransporteerd worden. De infrastructuur ligt er immers al.”
“De handel in HBE-certificaten (hernieuwbare brandstofeenheden) kan de waterstofproductie verder stimuleren. Partijen die HBE’s creëren, kunnen deze verkopen aan bedrijven die hun CO2-uitstoot moeten compenseren. Dat kan waterstofprijzen zomaar 2 tot 3 euro per kilo goedkoper maken.”
Meer waterstofoplossingen
“Samen met de Mitsui Group (waar CaetanoBus onderdeel van uitmaakt) werkt Caetano ook aan turnkey-oplossingen. Binnen de hele groep produceren we zowel bussen, energiesystemen als waterstoftankstations. Klanten krijgen daardoor te maken met één klantenservice, één beheerder en één contract waarmee we tot betere oplossingen tegen een betere prijs komen.”
“We bieden binnen ons productportfolio niet alleen een 12meter-stadsbus op waterstof aan, maar Toyota Caetano ontwikkelt ook een nieuwe generatie brandstofcel die veel langer meekan, efficiënter, goedkoper en lichter is. Volgend jaar komt daar een Low Entry-streekbus bij en in 2024 nog een class2 Intercitybus met een targetrange van 600 kilometer. In 2024 volgt een 18meter-geledebus en in 2025 een touringcar op waterstof met een targetrange van 800km.”
Mogelijkheden
“Met waterstof zie ik vooral mogelijkheden in het streekvervoer en het landelijk gebied, waar het om langere afstanden gaat Of in die gebieden waar onvoldoende netcapaciteit voorhanden is. In overige gebieden dicht ik onze batterijbussen meer kansen toe. We ontwikkelen daarin ook turnkeyoplossingen en brengen in 2024 een nieuwe generatie met nieuwe LFP-batterijtechnologie op de markt. Zo vullen beide zero emissie-aandrijflijnen elkaar aan.
“Toyota Caetano kan verder vertrouwen op Toyota-productiesystematiek en -kwaliteitsnormen en de Toyota-naam, gecombineerd met de service-/ en klantgerichtheid van de Louwman Groep. Zo bouwen we een betrouwbaar merk, met hoge kwaliteit tegen zo laag mogelijke kosten.”