Biind | November 2022
Inhoudsopgave, voorwoord
Verduurzaming ov brengt ook nieuwe uitdagingen
Gedurende de coronacrisis werden nieuwe ov-concessies tijdelijk on hold gezet en noodconcessies in het leven geroepen. Maar ondanks dat, staan de jaartallen 2025 en 2030 nog altijd met rode pen omcirkeld in bussenland. Want in 2025 moeten alle nieuwe bussen zero emissie aan de uitlaat rijden en in 2030 alle rijdende bussen. Verduurzaming heeft geen tijd om on hold te staan.
Doordat de doorstroom van nieuwe zero emissiebussen een tijdje heeft stilgestaan, rijdt nog altijd ‘slechts’ 25 procent van de bussen in Nederland zero emissie, op een wagenpark van in totaal 5000 ov-bussen. De komende jaren zit er dus nog flink wat aan te komen.
We zijn in Nederland vertegenwoordigd door een flink aantal busfabrikanten, die ieder zo z’n accenten leggen. Welke accenten dat zijn? In dit magazine spreken we erover met een vijftal busproducenten. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: de industrie maakt zich geen zorgen dat we 2025 en 2030 halen, die innoveert en ontwikkelt er lustig op los. Gelukkig maar.
Kom naar de Zero Emissie Conferentie
Met de elektrificatie komen alleen ook tal van nieuwe uitdagingen op ons pad. Op die uitdagingen gaan we dieper in tijdens de Zero Emissie Conferentie, die we op 15 december organiseren op de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Dagvoorzitter Marc Maartens bespreekt daar met een peloton aan hoofdrolspelers de grootste vraagstukken van het moment.
Want er zijn uiteraard ook nog genoeg uitdagingen die voor ons liggen. Enerzijds herstelt de sector nog van longcOVid en probeert het van de bijverschijnselen af te komen, anderzijds wordt in 2023 behoorlijk in het ov-aanbod gesneden. Verandert dat onze zero-emissieambities? Wat is de invloed van de sterk schommelende energieprijzen van het moment? Wat doen we met het elektriciteitsnetwerk, dat in grote delen van het land al ‘op slot’ is? En wat is de invloed van de geopolitieke situatie?
Het gehele programma voor de Zero Emissie Conferentie vindt u onder de link. En we nodigen u uiteraard van harte uit om u aan te melden, zodat u weer helemaal op de hoogte bent van de laatste ins and outs.
Veel leesplezier!
Guus Puylaert
Redacteur Biind
VDL onderzoekt hergebruik busbatterijen voor stationaire toepassingen
VDL Bus & Coach en energiebedrijf RWE geven batterijen uit de 43 VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven rijden, een tweede leven in het Europese project ‘Anubis’. Een veelbelovend project, aldus VDL-ontwikkelmanager Jan van Meijl. “De potentie is enorm en mogelijke toepassingen zijn er legio, maar uiteindelijk gaat het om de functie in het energienetwerk.”
CaetanoBus: veel vertrouwen in waterstofbussen
Ruim een jaar geleden betrad het Portugese busbedrijf CaetanoBus, onder het merk Toyota Caetano, de Nederlandse markt met een batterij-elektrische en een waterstofbus. Ondanks dat energieprijzen momenteel door het dak gaan, gelooft manager Frank Versteege nog altijd heilig in de doorbraak van de waterstofbus.
Waarom we de ruimte flexibeler moeten inrichten
De openbare ruimte is zowel onder als boven de grond steeds voller, weet Rogier Pennings van Stevin Technology Consultants. Op het busplatform van Amsterdam Centraal legt hij uit hoe het station zich in ongeveer 1,5 eeuw doorontwikkelde. “Maar de druk op de openbare ruimte is nu veel groter dan toen. Daarom moeten we bij keuzes die we nu maken flexibiliteit inbouwen.”
Daimler en IVU bundelen de krachten
EvoBus | Daimler Buses slaat een nieuwe slag in de digitale serviceverlening richting vervoerders, door software te gebruiken van IVU Traffic Technologies. Daimler-klanten kunnen voortaan via hun datadashboard betere analyses maken rondom het laad- en voertuigmanagement. Joost van der Bijl, directeur EvoBus Nederland | Daimler Buses: “Om kwaliteit te leveren heb je betrouwbare partners nodig. Je hoeft niet alle kennis zelf in huis hebben.”
MAN Truck & Bus: Europese elektrificatie op gang
Met de grote hoeveelheid tenders die eraan komt, verwacht Tillo Smets, Sales Manager Public Transport van MAN Truck & Bus, in 2023 de eerste ZE-bussen in Nederland aan de man te brengen. De transitie is in steeds meer landen ingezet. “In heel Europa verkoopt MAN een steeds hoger percentage elektrische bussen.”