Daimler en IVU bundelen de krachten
EvoBus | Daimler Buses slaat een nieuwe slag in de digitale serviceverlening richting vervoerders, door software te gebruiken van IVU Traffic Technologies. Daimler-klanten kunnen voortaan via hun datadashboard betere analyses maken rondom het laad- en voertuigmanagement. Joost van der Bijl, directeur EvoBus Nederland | Daimler Buses: “Om kwaliteit te leveren heb je betrouwbare partners nodig. Je hoeft niet alle kennis zelf in huis hebben.”
Guus Puylaert
In de garage bij het hoofdkantoor van EvoBus in Nijkerk, nemen Joost van der Bijl (rechts) en Joost Smits plaats in een Daimler-bus. IVU levert meer software voor bussen. © Guus Puylaert
Door de voertuigexpertise van Daimler te combineren met laadsystemen en de IVU-software, kunnen de Nederlandse afdelingen van de Duitse bedrijven een betere totaaloplossing op maat aanbieden aan vervoerders. Daimler nam zelfs een aandeel van 5 procent in IVU, dat al meer dan 45 jaar mobiliteitsoplossingen voor het openbaar vervoer levert. Joost Smits, directeur van IVU Nederland: “Dat is een mooi signaal.”
Joost van der Bijl, directeur EvoBus Nederland: ‘Om kwaliteit te leveren heb je betrouwbare partners nodig’
Meten is weten
IVU gaat het laad- en depotmanagement verzorgen voor Daimler. Hij vervolgt: “Wij integreren de e-bussen in onze bestaande softwaresystemen en door machinelearning op de data toe te passen kunnen we processen verder optimaliseren. Systemen efficiënter inrichten bespaart veel op de personeels- en voertuigkosten en verbetert de businesscases.”
De software genereert op behoeften gebaseerde laadplannen, regelt de laadinfrastructuur en houdt rekening met de voorconditionering van de bussen en de belastingslimieten van het elektriciteitsnet. De batterijen kunnen worden optimaal geladen door rekening te houden met de temperatuur van de batterij, de state of charge en de laadduur. “Door slimmer met de batterijen om te gaan, voorkom je een boel schade en ben je ook nog eens kostenefficiënt”, zegt Smits.
Daardoor kunnen Daimler-klanten voortaan continu het energieverbruik en het energieniveau aan boord van de bussen monitoren. Alle laadprocessen worden dynamisch verdeeld over voertuigen en laadstations, zodat opladen efficiënt en zuinig is. De continue realtime bewaking van alle voertuigen omvat ook tijdige waarschuwingen wanneer de laadtoestand daalt, zodat bijvoorbeeld onvoorziene verkeersproblemen of omleidingen niet tot een storing door een lage laadtoestand leiden.
Automatische analyses
Verbruiksanalyses tonen niet alleen het relatieve stroomverbruik van individuele voertuigen, maar geven ook de oorzaken aan, bijvoorbeeld een verhoogd energieverbruik tijdens langere stilstandtijden in de winter of zomer met open deuren of een laag recuperatiepercentage.
De geautomatiseerde evaluatie, de ‘Minimal Data Set’, levert voertuigspecifieke gedefinieerde inzetgegevens op. Het dient ter rechtvaardiging van subsidies en wordt overgemaakt aan de bevoegde autoriteiten. Deze analyse bespaart transportbedrijven veel moeite bij het opstellen van statistieken.
Veranderende focus
Volgens Van der Bijl is de ‘turnkey oplossing’ van belang, omdat de berg met data groeit en vervoerders daardoor een heel systeem verwachten. Elektrische bussen zijn net rijdende databases, weet ook Smits. “Vaak worden veranderende organisaties afhankelijk van één persoon die het erbij doet, maar dan loop je wel grote risico’s. Een vervoerder is nog geen IT-bedrijf. Er komt veel kijken bij het gebruikersgerichte doorontwikkeling van software en het onderhoud van systemen.”
Joost Smits, directeur IVU Nederland:‘Systemen efficiënter inrichten bespaart veel op de personeels- en voertuigkosten en verbetert de businesscases’
Groeiende vraag
Daimler en IVU hebben in het Duitse Wiesbaden (nabij Frankfurt) al een showcase lopen, vertelt Van der Bijl, waarbij een integraal depot is opgeleverd met 125 snelladers. Met hulp van het datamanagementsysteem van IVU worden 125 Daimler-bussen efficiënt én effectief geladen. Smits: “Deze showcase is belangrijk. Hoe meer voorbeelden we krijgen, hoe sneller we kunnen opschalen. Omdat de software die we gebruiken is gestandaardiseerd werkt het ook in gemengde busvloten die veel vervoerders toch wel hebben.”
Van der Bijl kijkt erg tevreden uit naar de samenwerking: “Door onze voertuigexpertise te combineren met de softwarekennis van IVU, weet ik zeker dat we klanten een betere totaaloplossing kunnen bieden.”