Blog



Robin Huizenga, Business Trafficmanager PTV Group

Van Smart Mobility naar Smart Persons

Ik ben op weg vanuit Zuid-Limburg naar de kop van Noord-Holland. Met de auto, want de achterbank en kofferbak liggen vol met spullen die mee moeten. De klok tikt bijna 16:00 uur aan en ondersteund door actuele verkeersinformatie in de auto, gecombineerd met die van Google en Waze op mijn smartphone, zoek ik continu naar optimalisatie van mijn route om beginnende files te mijden.

Het wordt steeds drukker op de snelweg, de spitsstrook gaat open. Helaas rust er ook vandaag weer een vloek op dit stukje goed beveiligde infrastructuur. Een enkele vrachtwagenchauffeur durft er te rijden, maar automobilisten durven het massaal niet aan.


Typisch menselijk kuddegedrag: als de automobilist voor mij het niet doet, doe ik het ook niet. Het stukje asfalt waar ik als verkeerskundige zo hard aan heb gewerkt om het gerealiseerd te krijgen, ligt er verlaten bij. Met pijn neem ik dit waar terwijl ik maar het goede voorbeeld probeer te geven.

Slimme systemen
Mijn adaptieve cruise control laat mijn snelheid dalen om voldoende afstand met mijn voorgangers te behouden. Ik word via matrixborden gesommeerd om nog langzamer te gaan rijden. Mijn telefoon waarschuwt mij voor een beginnende file, geeft aan dat er een snellere route beschikbaar is en adviseert mij de snelweg te verlaten.


Ik neem de informatie ter harte en met een soepele beweging verlaat ik de snelweg en rijd ik een provinciale weg op. Er zijn er meer die dit advies opvolgen en als een georganiseerd peloton aan auto’s rijden wij de provinciale weg op. De aanwezige intelligente verkeerslichten herkennen ons en begeleiden ons soepel over de kruispunten. Eén voor één veranderen de verkeerslichten vlak voor onze aankomst van rood naar groen. Een groene golf waar je als verkeerskundige een glimlach van op je gezicht krijgt.

Menselijk gedrag
Maar dan, BAM! Een harde doffe klap klinkt voor mij. Rode remlichten gaan tegelijk en massaal voor mij branden. Ons peloton komt abrupt tot stilstand. Even later blijkt dat een automobilist niet goed heeft opgelet: hij was aan het appen met het thuisfront en is onbedoeld in de berm geraakt en tegen het verkeerslicht gereden. Daar is hij niet tegen bestand. Mijn reis eindigt met een vertraging van ruim een uur.


Ik dank de vele verkeerskundigen die hebben bijgedragen aan de innovatieve smart mobility-concepten die mijn reis efficiënter, comfortabeler en voorspelbaarder hebben gemaakt. Ik ben trots om in dit werkveld actief te zijn, maar ik constateer steeds vaker dat de mens de zwakke schakel aan het worden is.


Beste collega’s, hoe gaan we dit oplossen in ons verkeerskundige streven naar optimalisatie van het verkeersysteem?