Even stilstaan bij de bushalte

Een bus stopt. Deuren openen, mensen stappen in en uit. Onderweg naar huis, werk, winkels. Een alledaags beeld, ogenschijnlijk eenvoudig. Maar voor buschauffeurs gaat aan het stoppen bij de bushalte, ‘halteren’ in jargon, een stressvol moment vooraf. Het vergt veel van de concentratie van een chauffeur om tegelijkertijd bij de halte aan te rijden, op het verkeer te letten én op de passagiers. Openbaar vervoer kan baat hebben bij een simpel(er) aan te rijden bushalte. Als het aan Volvo ligt, is dit een punt van aandacht bij het inrichten van businfrastructuur en/of mobiliteitshubs.

Tekst: Raymond Janssen

Volvo zou echter Volvo niet zijn als ze niet de eerste stap al genomen zou hebben: Volvo heeft voor bussen een systeem van geautomatiseerd halteren ontwikkeld. In samenwerking met Chalmers University is het getest door professionele buschauffeurs die dagelijks tientallen keren halteren.

Het systeem reguleert met één druk op de knop de snelheid en stuurt automatisch, waardoor de chauffeur gelijktijdig méér in de gaten kan houden. Uit de test bleek dat de acceptatie groot was, en de bevindingen onder buschauffeurs positief. Sommige chauffeurs verwachtten zelfs een afname van nek- en schouderklachten.

Deze resultaten zijn natuurlijk een erkenning voor de zin van de ontwikkeling van de geautomatiseerde halteerfunctie. Maar het zegt ook iets over hoe stressvol buschauffeurs het halteren normaalgesproken ervaren. Terwijl we diezelfde chauffeurs nog lang nodig hebben voor de autonome toekomst - en een ontspannen chauffeur zorgt voor een veiliger en beter openbaar vervoer.

Het onderzoek is weer een nieuwe stap in autonome technologie. Parallel hiermee doet Volvo Bus ook onderzoek naar passagiers en hun ervaringen met autonome bussen.

"Veel steden groeien en om de uitdagingen die dit met zich meebrengt het hoofd te bieden, moeten we openbaar vervoer, infrastructuur en stadsplanning hebben dat duurzaam, veilig en efficiënt is”, zegt Anna Westerberg, President van Volvo Bus. “Studies zoals deze bieden belangrijke inzichten in ons werk om duurzame oplossingen te ontwikkelen voor het openbaar vervoer van de toekomst”.

Een stad vol bushaltes die zo simpel aan te rijden zijn dat Volvo’s halteersysteem overbodig zou zijn, zou het mooiste zijn, maar in de praktijk niet haalbaar in veelal tot op de vierkante centimeter volgebouwde steden. Wel kunnen we bij het inrichten van toekomstige bushaltes stilstaan bij het halteren. Voor een veilig openbaar vervoer, tevreden en ontspannen passagiers én chauffeurs.