Blog



Matthijs van Orsouw, adviseur XTNT

Neem een voorbeeld aan Tikkie

Smartphoneapps en ook mobiliteitsapps schieten als paddenstoelen uit de grond, maar de meeste mobiliteitsoplossingen ontstaan vanuit de techniek en niet vanuit een behoefte. Ontwikkelaars kunnen beter een voorbeeld nemen aan apps zoals Tikkie.

Smartphoneapps zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Boodschappen bestellen via de Albert Heijnapp en via Tikkie met één klik een rekening betalen. Ook in de mobiliteit ondersteunen steeds meer apps voor en tijdens een reis. Als de wekker gaat even de snelste route en actuele reistijd checken en tijdens de rit live navigatie aan.

Het lijkt soms wel alsof al die mobiliteitsapps gebouwd worden ‘omdat het technisch kan’ en dat wordt dan ook uitgebreid geshowd, maar of de gebruiker daar op zit te wachten? Vakspecialisten als ik waarschijnlijk wel, maar hoe zit dat met de eindgebruiker – de uiteindelijke doelgroep? Apps die in-car reisadviezen geven zijn vaak zó complex, dat je als automobilist onmogelijk in één oogopslag weet wat je moet doen. Het toch al drukke wegbeeld en een overload aan informatie maakt dat de apps soms meer afleiden dan dat ze me echt ondersteunen.

Doe het samen!

De relatie met de eindgebruiker komt vaak pas achteraf, met een grote kans op een mismatch tussen de behoefte van de gebruiker en wat hij daadwerkelijk krijgt als gevolg. Ik zie Tikkie daarom als goed voorbeeld van hoe het wel moet. De app was er opeens, werkt technisch perfect en vervult in een behoefte. Door de simpele vormgeving is hij bovendien supermakkelijk in gebruik. Dat is waarschijnlijk de voornaamste reden dat inmiddels ruim vijf miljoen Nederlanders de app regelmatig gebruiken.

Mijn advies: doe het samen! Techniek én gedrag. De techniek op de achtergrond moet perfect werken en bij de interface (de app zelf) kijk je vooral naar het gedrag van de eindgebruiker.


We gaan de goede kant op

Gelukkig zien we steeds meer dat de eindgebruiker bij de ontwikkeling van een mobiliteitsoplossing vroeg in beeld is. Een goede ontwikkeling, want als we de smartphone in het verkeer op een goede manier inzetten, kan het veel opleveren. Als verkeerskundig adviseur bij XTNT werk ik onder andere aan mobiliteitstransitie en bevind ik me continu in het speelveld waar de combinatie van gedrag en techniek essentieel is. Ik pak hierbij vaak de ‘zachte kant’ (de gedragskant) van verkeerskundige projecten aan. Zo werk ik momenteel als projectleider Smart Mobility en gedrag bij de provincie Noord-Holland met als doel binnen alle projecten van het smart mobility programma tijdig de gedragscomponent in te bedden.