Toegankelijkheid

Stimulerend schoolplein zet kinderen met visuele beperking in beweging

Door Manon van Ketwich


Buiten spelen, rennen en bewegen is voor elk kind belangrijk. De Bartiméus Bosschool in Doorn heeft daarom een aantal bijzondere speelvoorzieningen aan laten leggen voor haar leerlingen met een visuele beperking. Zo wordt buiten spelen voor kinderen met een beperking gemakkelijker.

Het schoolplein is aangelegd volgens de principes van Schoolplein14, een concept van de Johan Cruyff Foundation. Hierbij dagen grote lijnen en kleurvlakken de leerlingen uit om meer te spelen en bewegen. Een belangrijke stimulans voor kinderen voor wie het door hun beperking lastiger is om ervaringen op te doen.

De coatings en lijnen zijn gerealiseerd door het bedrijf Griekspoor. Voor het plein van de Bosschool zijn aanpassingen gedaan op het originele concept, om het optimaal geschikt te maken voor kinderen die blind of slechtziend zijn. Stephanie Melgers van Griekspoor legt uit wat dat betekent.

Atletiekbaan

“Vanuit de principes van Schoolplein14 worden verschillende kleuren ingezet. Belangrijk is dat het rustige kleuren zijn, we noemen dat ook wel gedempte kleuren. Bij kinderen die door een beperking de prikkels sterker ontvangen komt het op die manier minder heftig aan. Voor dit schoolplein hebben we het contrast tussen de kleuren juist groter gemaakt.”

“De atletiekbaan is ook breder dan normaal. Daarnaast is de baan tussen twee gebouwen in geplaatst, zodat er niet van alle kanten kinderen op kunnen rennen. De binnen- en buitenlijnen hebben verschillende breedtes. De buitenlijn is breder, om zo aan te geven wanneer je buiten de baan rent. Aan de start en finish van de atletiekbaan zijn noppenstroken aangebracht.”

Stippenspel

Het stippenspel is een standaard spel dat je kunt kiezen bij Schoolplein14, maar in dit geval zijn ook hier wijzigingen bij aangebracht. De kleuren zijn aangepast. In het spel heb je een stip met een cijfer en deze twee elementen hebben contrasterende kleuren. Daarnaast hebben de cirkels en cijfers verschillende formaten. Maar bij de Bartiméus Bosschool zijn de drie cijfers met het kleinste formaat groter gemaakt. De cijfers zijn ook verhoogd zodat het beter waarneembaar is op de grond. Ook is om het spelveld een cirkel getrokken. Bij de spelelementen wordt een handleiding aangeboden als leidraad voor de spellen. Andere elementen om het speelplezier te verrijken worden toegepast door de school zelf.