Ebusco 3.0: minder gewicht en grotere range
Door Guus Puylaert
“We wilden een gamechanger in de transitie naar zero emissie”, vertelt Peter Bijvelds, CEO van bussenbouwer Ebusco, tijdens Busworld Europe. Dat is volgens hem gelukt met de lichtgewicht Ebusco 3.0. “Deze nieuwe bus markeert het definitieve einde van het dieseltijdperk.”
Door nieuwe technieken en materialen te gebruiken, weegt de nieuwe bus 8.500 kilo en is daarmee 33 procent lichter dan reguliere bussen. Met een opgeladen batterijpakket kan de bus afstanden bereiken van 450 tot 500 kilometer.
“Met de Ebusco 2.2 was de Total Cost of Ownership (TCO) van Ebusco al beter dan van een dieselbus, maar met de Ebusco 3.0 staat niets ons meer in de weg om de verduurzaming van het openbaar vervoer te versnellen. We kunnen de wereld waarin we nu leven nog sneller, schoner, veiliger en gezonder maken.”
Composiet
De e-bus bestaat voor een groot deel uit onderdelen van composiet. Composiet is qua materiaal opgebouwd uit verschillende vezelversterkte kunststoffen. “Hierdoor is de bus 33 procent lichter dan de Ebusco 2.2 zonder in te boeten op het gebied van robuustheid, stijfheid en veiligheid”, aldus Bijvelds. “Juist door af te stappen van de traditionele manier van denken zijn veiligheid, toepasbaarheid en comfort enorm toegenomen.”
Ebusco ontwikkelt alleen elektrische bussen en is daardoor in zijn denken en doen niet afhankelijk van dieseltechnologie en de specifieke beperkingen die dit met zich meebrengt. Bij de ontwikkeling van de Ebusco 2.1 en 2.2 werden al slagen geslagen wat betreft efficiëntie en verduurzaming. Onlangs werd bekend dat Ebusco eind 2020 156 elektrische stads- en streekbussen levert aan Connexxion voor de regio’s Haarlem en Amsterdam.