Biind | Oktober 2021


Fietsen, autorijden of teleporteren?

Een van de efficiëntste manieren om jezelf te verplaatsen, zo niet de efficiëntste van allemaal, is de fiets. Nu ben ik zelf slecht in rekenen, maar vorig jaar legde Arash Aazami me het haarfijn uit: “Met 1 kilowattuur aan brandstof komen we met de benzineauto 1,5 kilometer ver. Met een elektrische auto is dat 6 kilometer. Zou ik op de fiets stappen en 1 kilowattuur aan energie verbranden met mijn lijf, dan kom ik 180 kilometer ver. Het is onwaarschijnlijk hoe ver we kunnen komen met zo weinig energie.”

Superduurzaam dus, die fiets. Maar niet altijd de beste optie. Er is ook nog zoiets als tijd en we voelen op onze klompen wel aan dat het langer duurt om van Groningen naar Maastricht te fietsen dan als we daarvoor de auto pakken. En tijd is geld. We zullen dus op andere manieren onze mobiliteit moeten verduurzamen.

Zero Emissie is dan het voornaamste doel. Auto’s, bussen en andere voertuigen die zich voortbewegen zonder CO2 uit te stoten. Elektrisch rijden wordt steeds meer gemeengoed. Goed voor het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van geluidsoverlast. En er is een hele bedrijfstak rond ontstaan in de afgelopen tien jaar. Je leest er in deze editie van Biind Magazine meer over.

Duurzame mobiliteit gaat echter niet alleen over elektrische auto’s. Dat gaat ook over infrastructuur. Wegen die voorzien worden van geluiddempend asfalt, bloeiende bermen die de biodiversiteit bevorderen of juist bermen die plek bieden aan zonnepanelen. Duurzame mobiliteit is de trein pakken in plaats van de auto, die trein rijdt immers toch wel. Het gaat over veiligheid, want ongelukken veroorzaken files en als er iets niet duurzaam is…

Je snapt het. Duurzame mobiliteit gaat ons allemaal aan. Want met een nog altijd toenemende verplaatsingsbehoefte is het noodzakelijk dat we goed nadenken over hoe we ons dan verplaatsen. Tot die tijd pak ik waar kan de fiets. En wacht ik tot een knappe kop het teleporteren eindelijk heeft uitgevonden.

Veel leesplezier!

P.S. Op 25 november ontmoeten we je graag op het HUB Congres in het Louwman Museum in Den Haag. We combineren dit evenement met de jaarlijkse ZE Conferentie. Kijk voor meer informatie en aanmelden op www.hubcongres.nl of lees eerst nog even verder op pagina 9.

Manon van Ketwich

Hoofdredacteur Biind

De economische impact van duurzame mobiliteit

Nederlandse laadbedrijven voor miljarden naar de beurs, dankzij pioniersgedrag overheid. De Nederlandse economie spint garen bij de opkomst van de elektrische auto. Twaalf jaar geleden werd hier lacherig over gedaan. Van linkse hobby naar volwaardige bedrijfstak. 

Nieuwe wetgeving helpt energietransitie stap verder

Als het aan ElaadNL-directeur Onoph Caron ligt krijgen netbeheerders snel meer bevoegdheden om slimmer met de energievraag om te gaan. Hij ziet potentie in eHubs, tot tevredenheid van Rogier Pennings van Stevin Technology Consultants. Tijd voor een dubbelgesprek.

Geo-informatie onmisbaar voor duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit zit niet alleen in emissieloze auto’s of de fiets pakken. Zaken als veiligheid en een duurzame leefomgeving spelen net zo goed een rol. En daar kan geo-informatie een belangrijke bijdrage aan leveren. 

De wereld vraagt om elektrische mobiliteit 

Hufterproof?

Kom naar het Nationaal HUB Congres!

Hoeveel heb je nodig, in plaats van hoeveel kan je opslaan

Van technisch beheer naar vitale leefomgeving

Hoe Metro de Madrid het reisvolume schat in tijden van Covid

Apeldoorn neemt het voortouw voor veilige en leefbare stad

MAN Trucks & Bus gelooft in batterijbus zonder pantograaf

Beheer met meerwaarde