De wereld vraagt om elektrische mobiliteit

ZF group heeft in 2020 WABCO ingelijfd. “WABCO is een van origine Amerikaans bedrijf dat rem- en stabiliteitssystemen maakt voor trucks, trailers en bussen”, vertelt Paul Bliek van ZF Services Nederland. “We hebben hiermee een mooie uitbreiding van onze portfolio binnengehaald. We zitten nu in een overgangsperiode die in 2022 afgerond moet zijn.”

Auteur: Marcel Slofstra

image

‘Zelfrijdende voertuigen ingedeeld in niveaus’

WABCO speelt ook een rol in het automatiseren van het wagenpark. “Autonoom rijden wordt steeds belangrijker. We maken mechanische en elektronische onderdelen, die worden aangestuurd door onze sensoren. Eén van de speerpunten om autonoom rijden een vlucht te laten nemen is het opkrikken van het niveau van de zelfrijdende systemen. Daar wordt nu veel onderzoek naar gedaan, om veilig en verantwoordelijk autonoom te kunnen rijden. De mens zal steeds minder een rol spelen in het besturen van het voertuig.”

Autonoom rijden is een reëel beeld voor de toekomst, maar zero emissie is een actueler vraagstuk. “Dat zie je ook terug in het openbaar vervoer en in overheidsinvesteringen rondom busvervoer. Bussen met verbrandingsmotoren, voornamelijk dieselmotoren, worden in steeds meer steden niet meer toegelaten. Sinds een aantal jaar worden bussen worden vervangen door Zero Emission-bussen en stromen er geen nieuwe bussen met een verbrandingsmotor meer in.

ZF heeft dan ook naast de reeds bekende portaalas met elektromotoren in de naven, de AxTrax AVE, in 2020 ook een eigen ontwikkelde centraalmotor in serieproductie genomen, in eerste instantie bedoeld voor stadsbussen.

De centraalmotor is een elektromotor, die door middel van een reductie en tandwielen een stadsbus kan aandrijven met een conventionele achteras. Deze zogeheten CeTrax centraalmotor kan, net als de eerder genoemde elektrische portaalas zowel door batterijen, brandstofcellen alsook een bovenleiding gevoed worden, wat hem erg flexibel maakt.”

“Als je kijkt naar elektrische mobiliteit dan zie je dat voor de binnenstad batterij-elektrisch aangedreven voertuigen voor de hand liggen, voor de langere afstand is waterstof geschikt. Dat vraagt om nieuwe infrastructuur, want als je de hele vloot nu zou elektrificeren kom je capaciteit tekort. De algemene verwachting is dat wat voorheen diesel was, zal waterstof worden, en de benzinevoertuigen worden vervangen door batterij-elektrische voertuigen.”