Pak ik de auto of de bus?
De stad wordt onbereikbaar. Aan de ene kant worden steden steeds drukker omdat ze uitbreiden en er dus meer mensen komen te wonen - want ondanks corona gaat de verstedelijking onverminderd door. Aan de andere kant is het openbaar vervoer verschraald: niet alleen wordt de bus door corona minder gebruikt, ook is er flink geschrapt in busdiensten en -lijnen. Dit gegeven is een bedreiging voor de inclusieve leefomgeving, waarin iedereen eenvoudig de mogelijkheid heeft om het openbaar vervoer te gebruiken.
Tekst: Bas Dubois
Een lage instap is inmiddels al de standaard voor de meeste bussen. Maar een laagdrempelige instap is nodig om iedereen écht de kans te geven om mobiel te zijn. Comfortabel openbaar vervoer is binnen handbereik als je niet meer na hoeft te denken: pak ik de auto of de bus? Als iedere zes minuten een (elektrische) bus langsrijdt, die comfort en veiligheid biedt. Als die bus betrouwbare en snelle reistijden combineert met hoge corridorcapaciteit. Lijkt een utopie, maar is het niet: het bestaat al in de vorm van het - ook in de politiek - steeds bekender worden Bus Rapid Transit (BRT) systeem. Bekijk hier hoe ze dat in het Zweedse Jönköping hebben vormgeven.
In een rapport uit 2020 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is het BRT-systeem omschreven als iets dat verder gaat dan alleen het opwaarderen van de reguliere bus: als onderdeel van de trend van transit fusion, oftewel, het samensmelten van de beste eigenschappen van verschillende OV-modaliteiten dat een aantrekkelijk alternatief voor de auto biedt. Het BRT als systeem waarbij met hoge frequentie en snelheid gereden wordt, comfort biedt en goed herkenbaar is als hoogwaardig vervoerproduct.
Het schrappen van de vele busdiensten in de afgelopen periode heeft ertoe geleid dat personen die minder mobiel zijn, zoals ouderen of lichamelijk beperkten, nóg minder mobiel zijn geraakt. Voor jongeren en studenten, die in grote aantallen nodig zijn voor een rendabel en fijnmazig busnetwerk, wordt het ov weer aantrekkelijk wanneer het als een ‘bovengronds metronetwerk’ fungeert. Snel en makkelijk. Elk gedeelte van de stad bereikbaar.
In plaats van de verschraling die is ingezet, moet de politiek investeren in zo’n goed bussysteem. De grote steden kunnen hierbij als motor fungeren waarna ook de buitengebieden kunnen volgen. Werkende mensen en studenten zijn volop nodig in de bus om iedereen mobiliteit te kunnen geven. Dus: maak het nemen van de bus weer aantrekkelijker. Breng de vervallen buslijnen terug en investeer in een BRT-systeem waarbij je zonder wachttijd in een bus kan stappen. Een bus die je snel, comfortabel en veilig naar je bestemming brengt. De bus als een gelijkwaardige of zelfs makkelijkere keuze. Alleen zó maak je uiteindelijk een volop gebruikt openbaar vervoer, dat iedereen kans op mobiliteit biedt. Want: meer inclusiviteit begint bij meer gemak.
Maak het nemen van de bus weer aantrekkelijker. Breng de vervallen buslijnen terug en investeer in een BRT-systeem waarbij je zonder wachttijd in een bus kan stappen. Een bus die je snel, comfortabel en veilig naar je bestemming brengt.