Biind | maart 2025
Voorwoord
Mobiliteit: Ruimte voor Verandering?
Deze editie van Biind Magazine heeft als thema Ruimte voor Mobiliteit. Mobiliteit gaat over het verplaatsen van mensen en goederen en het is logisch dat we daar ruimte voor nodig hebben.
Steeds meer wordt de discussie gevoerd over hoeveel ruimte er zou moeten zijn voor mobiliteit. Moet er een extra rijbaan komen op de snelweg om files tegen te gaan? En vooral: hoeveel ruimte creëren we voor de geparkeerde auto?
Parijs stemde onlangs via een referendum in met het autovrij maken van liefst 500 straten. Critici benadrukken dat de opkomst met 4 procent wel heel laag was. Feit is dat de komende jaren de auto wordt verbannen uit heel veel straten, zodat er meer ruimte komt voor zaken als vergroening, verblijven en spelende kinderen.
Of dat in Nederland ook zou werken is maar zeer de vraag. Experts wijzen op het feit dat heel veel Parijzenaren geen auto hebben. Bovendien kent de stad een fijnmazig metronetwerk. De autoafhankelijkheid lijkt hier dus lager.
Toch zien we in Nederland ook een dergelijke beweging. De initiatiefnemers van de Rechtvaardige Straat pleiten voor een andere inrichting van de straat, waarbij de auto minder dominant wordt. Syb Tjepkema van gemeente Zwolle denkt dat met 10 tot 20 procent minder auto’s in de straat al heel veel verandering mogelijk is. Tegelijkertijd neemt het autobezit toe.
Je begrijpt: deze puzzel gaan we niet zomaar leggen. De grootste winst zit wat mij betreft in dat we in elk geval het gesprek voeren. Benieuwd waar dat uiteindelijk toe gaat leiden!
Veel leesplezier!

Manon van Ketwich
Hoofdredacteur Biind
P.S. Ben of ken jij een integrale werker? Werk jij aan integrale projecten die de moeite waard zijn? Laat het ons weten! Stuur een mailtje naar manonvanketwich@acquire.nl