Hoe het openbaar vervoer er de komende 5 tot 10 jaar uit gaat zien
Hans Lind, Director Business Innovation & Foresight bij het Volvo Group Connected Solutions Innovation Lab (VGCSIL), kijkt naar de toekomst en beschrijft hoe nieuwe technologieën het landschap voor het openbaar vervoer zullen veranderen.
Het VGCSIL is het speerpunt van de Volvo Group als het gaat om het ontwikkelen van toekomstige diensten en oplossingen. Hier volgen 25 mensen in Göteborg (Zweden) en Silicon Valley (VS) alles wat er binnen het digitale ecosysteem gebeurt, terwijl ze de toekomst analyseren. Dit allemaal in nauwe samenwerking met klanten en externe partners.
Hans Lind: “In veel opzichten is de toekomst er al en een aantal van de technische oplossingen die we in het komende decennium zullen zien, bestaan nu al op kleine schaal. We weten alleen niet welke gevolgen deze zullen hebben. Het enige waar we zeker van kunnen zijn, is dat het snel zal gaan als het eenmaal gebeurt."
De passagier
Als passagier reis je naadloos van punt A naar punt B onder het inmiddels al vertrouwde concept van mobility as a service. Multimodaal en on-demand staan centraal. Een reis kan een bus, tram, veerboot, elektrische scooter, taxi of openbare fiets omvatten - allemaal afhankelijk van wat nodig is om uw bestemming te bereiken. U zoekt, boekt en betaalt uw hele reis met uw mobiele telefoon.
De buschauffeur
De vraag naar bekwame buschauffeurs is nog steeds groot. Om te het werk veiliger, aantrekkelijker en leuker te maken zijn er veel oplossingen mogelijk. Met behulp van geofencing-technologie worden snelheden automatisch verlaagd wanneer dat nodig is en in geval van files krijgt u voorrang. Internet of Things (IoT) betekent dat steeds meer fysieke zaken in de bus met elkaar worden verbonden. IoT kan straks belangrijke informatie leveren die bijvoorbeeld van invloed kan zijn op het ontwerp van de bus en op de lange termijn uw taak als chauffeur vereenvoudigt.
In het depot rijden steeds meer bussen autonoom, ze rijden zelf tussen de verschillende stations voor schoonmaak, onderhoud en opladen. Als chauffeur hoeft u geen tijd te besteden aan het ophalen en verlaten van de bus in het depot - de bus komt naar u toe.
De energieleverancier
De bussen van de toekomst zijn elektrisch, niet alleen in de stad maar ook de bussen die regionaal en langeafstandsverkeer rijden. Dit vergroot de vraag naar een goed ontwikkelde en flexibele energievoorziening met laadinfrastructuur of waterstof.
Ongeacht wie de eigenaar is van de laadstations en waar deze zich bevinden, kunnen langeafstandsbuschauffeurs het laden in één systeem plannen, boeken en betalen. In steden wordt het opladen van bussen aangestuurd en gecontroleerd door lokale verkeersmanagementsystemen. Zij zorgen ervoor dat de juiste bus op het juiste moment op de juiste plaats wordt opgeladen. ‘Opportunity Charging’ is geconcentreerd op de grote verkeersknooppunten en depots, hierdoor kunnen busbedrijven hun routes gemakkelijk uitbreiden of wijzigen als dat nodig is.
De vervoerders
Met een branchebrede standaard volstaat het om één data-oplossing te hebben voor alle verschillende systemen die in een openbaar vervoer bus zijn geïnstalleerd, zoals koersfilmen, passagierstelsystemen, ticketsystemen, positioneringssystemen, bewakingscamera's en reclameborden. Dit betekent lagere kosten en een vermindering van de hoeveelheid elektronica in de bus.
Backofficefuncties zijn verplaatst naar de cloud en door 5G komen alle gegevens in realtime. Met een goede digitale spiegeling van de fysieke werkelijkheid, ook wel ‘Digital Twins’ genoemd, nemen de mogelijkheden voor preventief onderhoud toe.
Kortom, schaal en samenwerking -binnen en buiten de eigen werkvelden- maakt openbaar vervoer nog aantrekkelijker voor de reiziger én de vervoerder.