Participatie en Instagram

Participatie kan een hoop frustratie met zich meebrengen. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Oftewel, om een breder draagvlak te creëren, zul je anders te werk moeten gaan. Al wel eens aan social media gedacht?

Voor elk te ontwikkelen project in de fysieke leefomgeving wordt een participatietraject opgezet. Een weg die lang niet altijd naar wens wordt bewandeld. Bewonersavonden met slechte opkomst, enquêtes die slechts mondjesmaat worden ingevuld of weer dezelfde koppen op de publieke tribune.

Saskia van Klaarbergen van het bureau It’s all about community gaf op de Verbindingsdag Beter in Burgerparticipatie een workshop over het inzetten van Instagram in participatietrajecten. Dit platform is na Facebook en Youtube het meest gebruikte sociale medium. Wie dacht dat alleen jongeren op dit platform actief zijn, komt bedrogen uit. In totaal telde Instagram begin dit jaar liefst 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers. Dat zijn niet alleen kinderen, steeds vaker verkiezen volwassenen Instagram boven bijvoorbeeld Facebook. Meer dan de helft van de mensen tussen 40 en 64 jaar heeft een account. Een grote potentieel dus.

Een opmerking toevoegen... Plaatsen

Drie manieren om Instagram in te zetten

Het idee is simpel. Door accounts te volgen zien gebruikers berichten van die mensen en organisatie in hun tijdlijn. Tot zover is er geen verschil met andere social media als Facebook of Twitter. Instagram onderscheidt zich echter ten opzichte van deze media op zo’n manier, dat het heel goed in te zetten is voor participatiedoeleinden.

Het feit dat Instagram voornamelijk beeldgericht is, maakt dat je je volgers goed kunt betrekken bij ruimtelijke projecten. Het platform biedt hiervoor meerdere opties:

1. Poll of quiz Laat je volgers in een Instastory bijvoorbeeld meebeslissen over zaken als inrichting van de openbare ruimte, betrek ze bij het ontwikkelen van een mobiliteitsbeleid of pols hun mening over het ontwerp van een gebouw.

2. Live gaan Doe verslag van een gebeurtenis of organiseer een q&a. Door live te gaan op Instagram maak je direct contact met je volgers. Een hele snelle en transparante manier van participatie.

3. Posts op je tijdlijn Naast bovengenoemde manieren van interactie is de tijdlijn van Instagram natuurlijk bedoeld om mooie foto’s op te posten. Geef je bewoners een voorproefje van je plannen of deel foto’s van anderen. Door het organiseren van een Instameet kun je je volgers zelf jouw plangebied in beeld laten brengen.

Tips

Voor overheden of andere organisaties die Instragram willen inzetten in hun participatieprojecten heeft Van Klaarbergen een aantal praktische en simpele vragen die je jezelf vooraf moet stellen, plus aan paar tips:

1. Bepaal van tevoren wat je doel is en wie je wil bereiken. Kies vervolgens de juiste manier (post, story) en de juiste hashtags.

2. Bepaal welk account je gebruikt. Voor een langlopend project is het beter om een apart account aan te maken dan het account van de gemeente te gebruiken. De kans is dan groter dat je de juiste (betrokken) doelgroep bereikt.

3. Gebruik een zakelijk account voor meer inzicht in je doelgroep. Met een zakelijk account krijg je inzicht in je volgers en zie je statistieken van je posts. Hoe groter het aantal volgers, hoe groter het voordeel van een zakelijk account.

4. Bereik: het gebruik van de juiste hashtags en het aantal volgers dat je hebt bepaalt het organisch bereik van je account. Een groter publiek bereiken? Betaal dan voor een gepromoot bericht, een soort advertentie.

5. Gebruik canva.com voor het maken van gelikte posts. Een kind kan de was doen.

6. Wees persoonlijk, positief en open