Smart Mobility



Robin Huizenga, Business Trafficmanager, PTV Group

De menselijke beleving van smart mobility

Het is nog vroeg in de ochtend. Ik word wakker gemaakt door de FileWekker-app op mijn Smart Clock. Ik draai mij om terwijl mijn Wake-up Light mijn gemoedsrust positief probeert te beïnvloeden. Ik realiseer dat het een werkdag is. Met de afstandsbediening van mijn Smart Home open ik de gordijnen om de zon naar binnen te laten en ik kijk op mijn Smart Watch wat mijn afspraken zijn, waar ik mijn kledingkeuze op aanpas.

Na het vaste ochtendritueel sluit ik mijn voordeur met de Smart Lock en stap ik in mijn Connected Volkswagen. Google Assistant weet inmiddels al op basis van locatie en tijd dat ik naar kantoor wil, dus start ze automatisch de routenavigatie. Volkwagen Smart Traffic Sign Recognition geeft mij de maximaal geldende rijsnelheid en met de geactiveerde Lane Assist, Lane Departure, Adaptive Cruise Control en Traffic Assistent rijd ik veilig de A7 op richting de files rond Amsterdam. Tja, zelfs met een connected voertuig zijn die niet te omzeilen, ook al ben ik er eerder voor wakker gemaakt.


Welk advies moet ik volgen?

Op de A8 aangekomen word ik met de traditionele borden boven en langs de weg geïnformeerd over de situatie op de ring rond Amsterdam, de A10. Ja, er is er weer een ongeluk gebeurd. Via de aanwezige informatieborden krijg ik routeadvies van de wegbeheerder. Ik kijk naar mijn Smart Phone en constateer dat de informatie van de wegbeheerder niet overeenkomt met wat Google mij adviseert.

Waarom niet? Welke dienst vertelt mij nu de waarheid? Gisteren volgde ik het advies van de informatieborden (dus van de wegbeheerder) en kwam ik in een enorme file bij de Coentunnel, omdat velen hetzelfde advies opvolgden. Als iedereen dat doet, kan ik dan niet beter het tegenovergestelde doen? Gisteren was dit zeker sneller geweest. Volgens Google tenminste.


Publiek en privé

Smart in de privésituatie en de publieke situatie zijn voor mij als gebruiker wezenlijk verschillend. Ik weet dat door gebruik te maken van Smart Things mijn persoonlijke leven een stukje makkelijker wordt gemaakt. Ze zijn er immers alle onvoorwaardelijk op gericht om mij in een deel van de dagelijkse beslommeringen te ondersteunen, dan wel deze geheel over te nemen. Ik neem ze dan ook graag op in mijn dagelijks ritueel.

In het publieke verkeersdomein, ook wel Smart Mobility, wordt echter toegewerkt naar een systeem optimum. Geen persoonlijke optimalisatie voor mij, dus. Hierbij is op dit moment ook nog onduidelijk hoe de individuen in dit systeem (wij als bestuurders) reageren en waar dus het optimum eigenlijk ligt. Bovendien heeft dit systeem last van een (selectief) geheugen, vertragingen en na-ijleffecten.


Ik voel dit als weggebruiker dagelijks en het verwart me soms. Om die reden blijf ik in mijn auto ook vaak een tikkeltje eigenwijs door op mijn eigen intuïtie te vertrouwen en Smart Mobility-adviezen te negeren. Mijn eindbestemming bereik ik altijd, soms duurt het wat langer en soms kom je op plekken waarvan je niet wist dat ze bestonden, maar ach. Ik ben ook maar gewoon een mens van vlees en bloed, daar is niets Smart aan.